A VETPROFIT projekttel az a célunk, hogy közelebb hozzuk a szakképzést a munkaerő-piaci igényekhez.
A probléma
A munkaerőpiacon gyakorlatias tudásra van szükség, de a tankönyvekben többnyire az elmélet dominál. Az oktatás gyakran az üzleti világtól elszigetelten működik, és így egyre nő a szakadék az iskolák által nyújtott és a munkaadók által elvárt készségek között.
A tananyagok nem eléggé motiválók a digitális világba beleszületett diákok számára, és alig tartalmaznak valós, munkaszituációkból vett példát.
Miközben a legtöbb munkahelyen elvárás, hogy a munkatársak projektszemléletben dolgozzanak, a projektmódszer és az ahhoz kapcsolódó munkaformák még mindig nem integrálódnak a képzésekbe, és a szakoktatók jelentős része még nincs is felkészülve a projektmódszer alkalmazására.
A hagyományos tanítási módszerekkel a multidiszciplináris megközelítés nehezen illeszthető össze, pedig a végzett fiataloknak a munkahelyi problémák megoldásához egyszerre kell alkalmazniuk különböző tantárgyakból származó ismereteket és készségeket.
A megoldás
A VETPROFIT projekt során úgy próbáljuk közelebb hozni a szakképzést a valós munkaerő-piaci igényekhez, hogy tanárokat készítünk fel arra, hogy cégek javaslatai alapján, valós problémákból dolgozzanak ki projektfeladatokat a diákjaik számára.
A tevékenységek és a várható eredmények
A projektet 6 lépésben valósítjuk meg, az alábbi tervezett termékekkel:
-
Áttekintjük a projektben részt vevő partnerországok informatikai és mezőgazdasági ágazatainak alapképzésében alkalmazott tanterveket, tankönyveket és oktatási módszereket, és megnézzük, mennyire vannak összhangban azzal, amit a munkaerőpiac elvár egy leendő alkalmazottól. A kutatás eredményéről tanulmányt írunk „Szakképzési tankönyvek és a tananyagok 21. századi megfelelősége” címmel.
-
Felkészítjük a két ágazatban tanító tanárokat a projektmódszer, az innovatív értékelési módszerek alkalmazására és digitális tananyagok fejlesztésére. Ez a felkészítés egy e-learning kurzuson zajlik majd („Projektalapú tanulás interdiszciplináris megközelítéssel – vegyes képzés a szakoktatók számára”).
-
Tanárok és munkaerő-piaci szereplők együttműködésében életközeli projekteket fejlesztünk a szakképzésben tanuló diákok számára.
-
Online adatbázis-alkalmazást készítünk a multidiszciplináris szemléletben fejlesztett, projektorientált, jó minőségű és motiváló, újrahasznosítható (mikro)tananyagok publikálására, hogy a szakképzés szabadon felhasználhassa őket.
-
Minikurzusokkal készítjük fel a tanulókat a projektek megvalósítására.
-
„Digitális mikro-tananyagok fejlesztése, közzététele és újrahasznosítása – módszertani útmutató szakképzésben dolgozó tanároknak” címmel kézikönyv formájában közzétesszük a tapasztalatok alapján felépített módszertani útmutatót, hogy a szakképzésben dolgozó tanárok szabadon hozzáférhessenek.
Célcsoportok
- Szakképző iskolák vezetői, igazgatói
- Szakképző tanárok/oktatók
- Mezőgazdasági és informatikai szektorban működő vállalkozások
Az eredmények hasznosítói
- Szakképzésben tanuló diákok
- Munkáltatók
A projekt alapadatai
Rövid elnevezés: VETPROFIT
Projektazonosító: 2021-1-HU01-KA220-VET-000025350
Partnerországok: Németország, Olaszország, Magyarország
Koordinátor: iTStudy Hungary Kft.
Projekt időtartama: 2021. november 1. – 2024. október 31.
Partnerek
iTStudy Hungary Számítástechnikai Oktató- és Kutatóközpont, Magyarország
DEULA-Nienburg GmbH, Németország
Fondazione ITS – JobsAcademy, Olaszország
Magyar Kertészeti Szakképző Intézmények Szövetsége, Magyarország
Premontrei Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium, Magyarország
Discovery Center Nonprofit Kft., Magyarország