Előnézet

Már 250+ óraterv között lehet keresni a DMC-n!

Ezerhez közelít a regisztrált felhasználók száma, akik már több mint 250 óratervet és több mint 200 egyéb „elvihető” digitális tartalmat – tanulási módszereket, digitális eszközöket, mikrotartalmakat – töltöttek fel a DMC (Digital Menu Card) platformon

A DMC célja a pedagógiai tervezés észszerűsítése a digitális technológia segítségével. Akár hagyományos, osztálytermi tanórákat, akár rugalmasabb, online tanulási élményeket szeretnének létrehozni a tanárok, a platform segíteni fogja a munkájukat.

A koncepció egy metafora: egy olyan étterem, ahol eldönthetjük, hogy az étlapról választunk, vagy összeválogatjuk a hozzávalókat, és magunk készítjük
el az ebédet – azaz az óratervet.

A hozzávalók között mindent megtalálunk, ami a pedagógiai indíttatású tervezéshez szükséges:

  • innovatív tanítási és értékelési módszereket és technikákat,
  • digitális eszközök gyűjteményét más tanárok példáival és tapasztalataival,
  • az interneten szabadon elérhető ingyenes oktatási források tárházát,
  • tanárok által megosztott digitális mikrotananyagokat.

A tervezést „sorvezető” támogatja, és a legtöbb lépésben választólistákkal könnyíti meg a munkát – például van választólista a fejlesztendő szakmafüggetlen,
transzverzális készségekről. 

Tudásmegosztás és együttműködés

A tanítás hagyományosan magányos szakma, a múltban a tanárok önállóan dolgoztak.

A digitális oktatás korában azonban a sikerhez elengedhetetlen az együttműködés: a tanároknak együtt kell dolgozniuk ahhoz, hogy a technológiát hatékonyan integrálják a tanítási gyakorlatukba.

A pedagógiai tervezés mellett a DMC éppen ezért a tanárok közötti tudásmegosztást és együttműködést is támogatja.

Az óratervkészítővel elkészített munkáikat a tanárok ugyanis nemcsak a saját fiókjukba menthetik le: dönthetnek úgy is, hogy közzéteszik a platformon. A közzétett óraterveket a többi tanár szabadon letöltheti és felhasználhatja, vagy lemásolhatja a fiókjába, módosíthatja a saját céljai szerint, és ő is megoszthatja akár a módosított változatot is.

A kész óratervek példaként szolgálnak a tanárok számára arra, hogy a kollégáik hogyan építik be a 21. századi, aktív tanítási és tanulási módszereket az óraterveikbe, és hogyan használják a digitális eszközöket tanulási és didaktikai célok támogatására.

Az óra- és projekttervek végén hozzászólási lehetőséggel is támogatja a platform az együttműködést, a közös gondolkodást.

Szabványos óratervek tervezőeszköze

A részletes óraterv elkészítése gyakran nyűg a tanároknak, különösen a szakoktatóknak, akik közül sokan nem részesültek pedagógiai alapképzésben. 

A DMC-n néhány kattintással kiválaszthatjuk a szükséges alapadatokat (mint például az ágazat, a tantárgy, az évfolyam, a didaktikai cél, a fejlesztendő készségek), így nem kell a kötelező, formális adatokkal bajlódni. 

Ehelyett az óraterv lényegére, tartalmi leírására tudunk figyelni, vagyis arra, hogy mit és hogyan szeretnének megtanítani.

A platform több száz mikrotananyagot tartalmaz egy helyen a digitális eszközökről, a 21. századi tanítási-tanulási, értékelési módszerekről, kreatív technikákról és a nyílt oktatási forrásokról (OER). Ez megkönnyíti a tervezést, és segít abban, hogy az óraterv megfeleljen a szabványos követelményeknek, és bekerülhessen a tanár szakmai portfóliójába.

A DMC egy pedagógiai tervezőeszköz, amelyben az óra/projekt megtervezése a tanulás céljának meghatározásával kezdődik. Arra ösztönöz, hogy a pedagógiai célokhoz válasszunk tanítási és értékelési módszert, illetve digitális eszközt, és nem fordítva. 

 

Tovább a DMC-re