Előnézet

A Google Classroom – szülői szemmel

Március közepén az egyik napról a másikra váltottak át az iskolák a jól ismert, bár elavult frontális tantermi oktatásról az online ismeretátadásra. A kényszerűségből megtett lépés számos problémát és hiányosságot vetett fel az alkalmazandó eszközök és együttműködési platformok használatában, ahogyan az is kiderült, hogy a szülők aktív részvétele nélkül a távoktatás nehezen lenne kivitelezhető.

Nem csupán a tanárok próbálták egyszerre megismerni és alkalmazni a szóba jöhető online munkaterületeket, mint a Microsoft Teams vagy a Google Classroom, és a tanulók igyekeztek megfelelni az időnként digitális, időnként inkább online lebonyolított frontális tanítás követelményeinek, hanem a szülőknek is meg kellett tanulniuk, hogyan közvetíthetnek hatékonyan a gyerek és a pedagógus vagy a gyerek és osztálytársai között. Egyszerre kellett segíteniük a tananyag feldolgozásában és az online eszközök használatában, miközben rá kellett venniük a csemetéiket, hogy a tanulásnak ezt a formáját is vegyék komolyan.

Nem véletlen, hogy a tanév végén több oktatási intézmény is készített virtuális oklevelet a szülők jutalmazására, amiért aktív részt vállaltak a tanév sikeres lezárásában.

Hogy mennyire megdolgoztak ezért az elismerésért a szülők, azt egy általános iskolás tanuló anyukája foglalta össze írásában, akit megkértünk, hogy mesélje el az online oktatásban szerzett tapasztalatait...

A Google Classroom – szülői szemmel

2020. 03. 16-án Magyarország átállt a digitális oktatásra, és a tanároknak, szülőknek, gyerekeknek teljesen új rendszerbe kellett beleszokniuk. 

A mi iskolánk egy budapesti peremkerületi iskola, és anyukaként az alsó tagozatos digitális oktatás tapasztalatait tudom bemutatni.

A harmadikos osztályfőnök választása a Google Classroomra esett. Ennek több oka is volt. 

A „hirtelen jött” digitális oktatást a tanárok az első napokban e-mail formájában próbálták megoldani, vagyis elküldték, hogy aznap órarend szerint milyen tananyag következett volna, és ahhoz milyen házi feladatok kapcsolódnak. 

Egy osztályban, így a miénkben is, több tanár tanít: más tartja a testnevelést, más a rajzot, a szolfézst, a matematikát stb. Így az első napokban e-mailek sokaságát kaptuk legalább öt tanártól, legalább 12 különböző tantárgyból, feladatonként más-más határidővel, és az első hét péntekjére egy átláthatatlan, követhetetlen e-mail halmazunk volt, amit több időbe telt feldolgozni és rendszerezni, mint amennyire a tananyag megtanulásához a gyereknek szüksége volt.

Eközben az osztályfőnök példás szorgalommal és időt nem kímélve kereste a legjobb megoldást – és a Google Classroom szinte az összes problémánkat megoldotta.

Ehhez először is létre kellett hozni a gyermek e-mail címét. Erre azért volt szükség, mert a Classroomba is a GMail-fiókkal lehet belépni. A szülő e-mail címe is opció lehet, de ez esetben az osztályba a szülő fog „bejárni”, az ő neve jelenik meg mindenhol. A tanár is és az osztálytársak is a tanuló helyett a szülő nevével fognak mindig találkozni – ez zavaró lehet. A másik ok pedig az, hogy a Classroom minden eseményről küld értesítést: például ha a tanár leosztályozta a beküldött feladatot, privát üzenetet küldött, vagy éppen új feladat került fel az oldalra. Az üzeneteket persze ki lehet kapcsolni, de akkor éppen az online tanterem lényege, az „azonnaliság” veszne el. Végül is az a megoldás tűnt a legjobbnak, ha a gyereknek saját GMail-címe van, a virtuális osztálytermi jelenléthez mindössze erre van szükség.

A Google osztályterem számítógépen kitűnően működik, de van mobiltelefonos alkalmazása is, ami szintén kifogástalanul működik, és nagyon egyszerű a használata.

A Google osztályterem valóban olyan, mint egy igazi tanterem: ha az ember belép, letisztult, átlátható csempefelületen látja a tantárgyakat. A csempén látja a tantárgy nevét és az oktatóját, alatta pedig egy kis feljegyzést, ha az adott tantárgy elvégzendő feladatot tartalmaz.

A kezdőoldal variálható, nem csak csempézéssel lehet kezdeni. Akinek jobban tetszik, választhatja a naptárnézetet – ekkor megjelenik az adott hét, napra lebontva a határidős feladatokkal. Így átlátható, hogy aznap milyen feladatot kell feltétlenül leadni, és mi az, ami ráér még.

Véleményem szerint azonban a legegyszerűbb, ha egyből a Teendő fülre kattintunk, mert így csak az elvégzendő feladatokat látjuk. Itt is fel van tüntetve a határidő, sőt lehet olyan feladat is, aminek nem adtak meg határidőt – elvileg bármikor elvégezhető.

Bárhonnan indulunk is el, a Classroom egyszerűsége és egyértelműsége miatt azonnal odatalálunk az adott tantárgyhoz, és kezdhetjük is a feladatok megoldását. Egyetlen lapon rendszerezve látjuk az adott feladat leírását, és a vele való teendőket. A feladathoz a tanár tud csatolni dokumentumot, videót, képet, de beszúrhat linket is. Hozzá tudunk szólni, kérdezni, véleményezni – vagy csak csevegni róla – amit mindenki lát, úgy, mintha az osztályteremben beszélgetnének róla a gyerekek. 

Amikor készen van a feladat, megjelöljük „Kész”-ként. Ha fel kell tölteni valamit, például fotót a munkafüzetről, vagy videót, azt a feladat beadásakor tudjuk csatolni. A feltöltött feladatokat csak a tanár látja, az osztálytársak nem. Ugyanitt privát üzenetet is tudunk küldeni a tanárnak a feladattal kapcsolatban, amit csak ő lát. 

Ha pedig vissza szeretnénk nézni egy már leadott feladatot, akkor azt is megtehetjük. Az összes elvégzett feladatot, mellékletekkel együtt megtaláljuk, sőt azt is látjuk mellette, hogy mi az állapota: „leadva” – ilyenkor a tanár még nem nézte meg, ha van mellette egy pipa, akkor megnézte, illetve ha értékelés is van mellette, akkor a kapott jegyet is megtudhatjuk.

Amit hiányoltunk benne, az egy nagy közös csevegőfelület, ahol ugyanúgy, mint, mondjuk, a szünetekben, a gyerekek tudnak egymással csevegni, látják, hogy ki van online stb. Erre jelenleg nincs lehetőség, a Classroom megmarad szigorúan tanórai tanteremnek, ahol a feladatra kell koncentrálni, nem a közösségi életre. Sem hang-, sem videoüzenet nem lehetséges. 

Online óra megtartására nem alkalmas, ahhoz más felületet kell keresni.

De a tantermi feladatokra, az órai anyag elsajátítására, feladatok kiosztására, leadására, ellenőrzésére, visszaküldésére, határidők betartására tökéletesen megfelel. Egyszerű a felülete, könnyen értelmezhető azoknak a szülőknek is, akik nem jártasak az informatikában. A felület annyira egyszerű és egyértelmű, hogy a gyerekek nagyon hamar megtanulnak eligazodni rajta. Egy
harmadikos diákra teljes mértékben rá lehet bízni a kezelését, önállóan meg tudja keresni és el tudja végezni az új feladatot.

Időnként külső alkalmazásra is szükség volt a gyakorláshoz. Jól bevált a Tankocka (LearningApps) alkalmazás, amelyben a pedagógus gyakorlófeladatokat készített a gyerekeknek.

Image

Szülői segítségre akkor van szükség, ha például le kell fotózni a füzetet, és a gyereknek nincs saját okostelefonja, amin fut a Classroom applikáció. Ugyanis ha fel kell tölteni valamit, akkor arra mobilapplikáció a legalkalmasabb, hiszen mobillal készül a fotó a feladatról, és innen egy mozdulat a feltöltés.

Én mint anyuka összességében nagyon meg vagyok elégedve a Classroommal, tökéletes felület egy virtuális osztályteremhez.

Budapest, 2020. május

Egy harmadikos kisfiú és egy másodikos kislány anyukája