Lannert Judit (2015): Iskolai eredményesség, eredményes iskola

2.  Lannert Judit (2015): Iskolai eredményesség, eredményes iskola,  a "Pedagógusképzés, iskolai eredményesség, esélynövelés" című jubileumi konferencián elhangzott előadás, Eszterházy Károly Főiskola, Eger 2015. április 30.
http://bit.ly/1Qvk86M  - Letöltve: 2016. február 10.

Lannert Judit oktatáskutató előadását mindenkinek ajánljuk, mert igazán tökéletes áttekintést ad a témában.  Ha elemezni szeretnénk az oktatás minőségét, annak szintjeit és „szereplőit”, ha szeretnénk többet tudni azokról a kutatásokról és kutatási eredményekről, melyek ezzel összefüggésben születtek, akkor fontos végigkövetni ezt az előadást.


 

Európában a hollandok készítettek iskolaeredményességi vizsgálatokat. Mint kiderült, az az iskola lett eredményes, ahol az igazgató konzisztens volt, illetve ahol reflektáltak az eredményre. Az is kiderült, hogy az iskolák a tanulói összetétel változtatásával is próbálják befolyásolni az eredményeiket.
Most kérdés, mi van ma; milyen hatásmechanizmusok működnek a színfalak mögött, amiktől nem tudunk eredményesek lenni?! A PISA vizsgálatok ugyanis azt mutatják, hogy bár 2000-ben nagyjából azonos szinten indultunk, 2012-re viszont leszakadtunk a német, lengyel eredményektől.
A számítógép használta felerősíti a frontális technikákat, nem elsősorban az együttműködésre ösztönöz. Kimutatták ugyanakkor, hogy azok, akik otthon használják, azoknál sokkal jobb kreatív kompetencia eredmények születnek.
Lehet-e egy iskola eredményes, ha az oktatáspolitika nem az?! Az igazi minőségbiztosítás a pedagógus fejében van. Nem a diploma határozza meg azt, hogy ki mennyire jó. A kutató mindig kíváncsi arra, hogy jó-e az, amit csinál, és mindig reflektál rá. 
Nem célravezető, hogy kiválóságba gondolkozunk, tehetségbe, ami született dolog, nem olyan valami, amiért megdolgozunk.