Fordított osztályterem a gyakorlatban

Nemcsak a technológia rohamos fejlődése és a netgeneráció tagjai követelik a tanároktól, hogy változtassanak a tanítási módszereiken, hanem a munkaerő­piac által elvárt készségek sora is jelentősen átalakult. Fontossá vált a problémamegoldó készség, a kritikai gondolkodás, a kreativitás – és a 21. századi készségek fejlesztésére a hagyományos frontális módszerek egyre kevésbé alkalmasak.

A technológia adta lehetőségek alkalmazásán túl módszertani megújulásra van szükség, át kell gondolni a tanár szerepét – aki többé már nem a tudás egyetlen forrása, sokkal inkább a tanulási folyamat nélkülözhetetlen támogatója, segítője.

Az újfajta pedagógiai megközelítés kézenfekvő eszköze az utóbbi években világszerte terjedő fordított osztályterem (Flipped Classroom) módszer. A "Fordított osztályterem a gyakorlatban - Módszertani megújulás a szakképzésben" című könyv a 2018-ben zárult, az Európai Unió által támogatott Flip-IT! projekt projekt keretében készült, amelynek célja az volt, hogy elősegítse a módszer bevezetését öt ország (Egyesült Királyság, Írország, Spanyolország, Csehország és Magyarország) szakképző intézményeinek tanítási gyakorlatába. 

A Flip-IT! tananyag és az arra épülő online kurzus nagy sikert aratott mind a részt vevő tanárok, mind az érintett tanulók körében. A könyv célja az, hogy a módszert szélesebb körben bemutassuk, a kipróbálás során szerzett tapasztalatokat megosszuk, ösztönözve tanár kollégáinkat pedagógiai eszköztáruk megújítására.

Ajánljuk a könyvet azoknak a pedagógusoknak, akik

  • módszertani megújulásra törekednek,
  • hallottak már a fordított osztályterem módszerről, és szeretnének részletesebben megismerni,
  • ismerik a módszert, és szeretnének a gyakorlati alkalmazáshoz további ötleteket gyűjteni,
  • kíváncsiak olyan pedagógusok tapasztalataira (az általuk készített digitális segédanyagokra), akik kipróbálták a módszert.

Letölthető a projekt weboldaláról: http://flip-it.hu/hu