Online oktatás és internetbiztonság 1. rész

Az online oktatás elkerülhetetlenül ráirányítja a figyelmünket a biztonságos internetezéssel kapcsolatos kérdésekre. Tanárként nem árt tisztában lennünk néhány fontos védelmi szabállyal, amit a tanulóinknak is megtaníthatunk, de legalábbis jó példát mutathatunk arra, hogyan lehet megvédeni személyes adatainkat, magánszféránkat, mit jelent a megfelelő online magatartás, és hogyan őrizzük meg testi és lelki egészségünket a számítógép használata közben.

Lássunk néhány tudnivalót ezek közül!

Ma a digitális környezetben sokféle kockázat és veszély fenyeget. Újabb és újabb veszélyek merülnek fel, amelyekkel szembe kell néznünk. Az alábbi lista a napjainkban legismertebbeket tartalmazza:

Rosszindulatú programok:

Vírus: rosszindulatú futtatható kód, amely más futtatható fájlokhoz van csatolva és általában helyettesíti azokat. A készülék megfertőzéséhez az kell, hogy valaki megpróbálja futtatni a programot.

Féreg: emberi beavatkozás nélkül sokszorozódik, kihasználva a biztonsági réseket. Nem változtatja meg a programokat, de mivel a RAM memóriában van, gyorsan másolódik át az egyik számítógépről a másikra, és lelassítja a hálózatot, valamint a csatlakoztatott eszközöket.

Trójai programok: legális szoftvernek álcázva rosszindulatú tevékenységet végeznek, hogy a támadó távolról hozzáférjen a fertőzött számítógéphez.

Zsaroló programok: olyan programok, amelyek blokkolják a számítógéphez való hozzáférést addig, amíg váltságdíjat nem fizetnek. Általában féregként (sebezhetőség kiaknázása) vagy trójai programként (letöltött fájl) terjednek.

 

Kémprogram (rootkit): Az operációs rendszert módosító szoftver, amely hátsó ajtót hoz létre, hogy lehetővé tegye a készülékben az adminisztrátori jogosultságokhoz való hozzáférést, és közben állandóan rejtve marad a felhasználó elől.

Bot: olyan szoftver, amely automatikusan ismétlődő műveleteket hajt végre, és rosszindulatú műveletek, például szolgáltatás-megtagadási támadások végrehajtására használható.

 

Email támadások:

Kéretlen levelek (spam): az interneten küldött kéretlen üzenetek, amelyek reklámozás, adathalászat, rosszindulatú programok terjesztése stb. céljából készülnek.

Adathalászat (phishing): legálisnak álcázott csaló emailek.

Böngésző veszélyek:

Kémprogramok (spyware): kémkedés a felhasználó után.

Kéretlen reklámprogramok (adware): hirdetéseket továbbítanak (általában kémprogramokkal).

Scareware: meggyőzi a felhasználót, hogy félelemből egy konkrét cselekvést végezzen.

A helyes internethasználat, ami élvezetessé teszi a tanulást

A mobil technológia bővítése lehetővé tette az azonnali hozzáférést gyorsan és kényelmesen, és növelte a szocializációs és kommunikációs lehetőségeket. Közösségi hálózatokon keresztül bármikor és bárhol kommunikálhatunk más emberekkel, megoszthatunk ötleteket és aggodalmakat. A válaszidők drasztikusan csökkentek, és már nem kell várni, hogy valakivel kommunikálhassunk, megerősítsünk egy információt, vagy személyesen találkozzunk. Ez lehetővé tesz számunkra néhány érdekes felhasználást az oktatásban:

Kérjük meg a tanulókat, hogy készítsenek interjút egy adott témával foglalkozó szakértővel. Ehhez meg kell keresniük ezeket a szakértőket a hálózaton, kommunikálni velük, és kérniük kell az együttműködésüket ahhoz, hogy személyes vagy online interjút készítsenek.

Kezdeményezzünk dinamikus kommunikációt a diákokkal olyan közösségi hálózatokon keresztül, mint a Twitter, hogy ösztönözzük a kíváncsiságukat és kutatásukat a témában.

A technológia szórakozásra is való. Interaktív és játékos alkotóelemük vonzóvá teszi őket a diákok számára. A figyelmüket és érdeklődésüket megragadó eszközök ismerete és használata nagyban segít motivációjuk előmozdításában. A legfontosabb az, hogy tudjuk, hogyan kell kihasználni őket a tanulási és oktatási folyamat javára. Íme, néhány ötlet ehhez: 

A Gamify! játékkészítő honlap integrálja a játékdinamikát a technológiai erőforrások felhasználásával. Például a , egy játék alapú biológiai projekt, amely igen sikeresnek bizonyult.

A videojátékokat didaktikus eszközként használhatjuk, például a Minecraft oktatási változata lehetővé teszi humán és természettudományos témák megtanulását.